Vraag de gemiddelde roofvisser naar het meest bekende toernooi van Europa en de kans is groot dat het antwoord ‘de Predator Tour’ zal luiden. Bij een dergelijk evenement passen vanzelfsprekend serieuze partnerships. Het is dan ook met grote trots dat wij mogen aankondigen dat hengelsportgiganten Abu Garcia en Berkley de Predator Tour hebben verkozen als hun voornaamste partner op het gebied van roofvistoernooien binnen Europa. Daarbij zal Abu Garcia zich met name doen gelden als sponsor voor molens en reels en neemt Berkley de honneurs van de lijnen waar.
Door Evert Oostdam
Wat Berkley en Abu Garcia allemaal precies in petto hebben laten we nog even in het midden, maar we kunnen wel vast verklappen dat het in beide gevallen niet bij een logo tijdens de prijsuitreiking zal blijven. Zowel Abu Garcia als Berkley hebben te kennen gegeven de Predator Tour als evenement dermate serieus te nemen, dat er sprake is van een gezamenlijk verlangen om het evenement op alle fronten naar een nog hoger niveau te tillen. Iets wat ons als organisatie natuurlijk als muziek in de oren klinkt!
Hoewel zowel Abu Garcia als Berkley totaal geen introductie behoeven, hieronder toch een kort bedrijfsprofiel van deze giganten binnen de wereld van de hengelsport.
In 1921 richtte Carl August Borgström bij de rivier de Mörrum in Svängsta, Zweden, AB Urfabriken op. Het bedrijf vervaardigde met name uurwerk en taximeters. Borgström was een briljante vakman met een talent voor lichte precisietechniek; vaardigheden die hij had verworven tijdens zijn jaren in de bekende ‘Halda horlogefabriek’.
Helaas zorgde de Tweede Wereldoorlog voor een sterke daling van de vraag naar taximeters. Onverschrokken richtte ABU haar vaardigheden op de ontwikkeling van reels die wereldwijd door sportvissers worden gebruikt. Dat is de reden waarom Abu Garcia later de eer kreeg om gekozen te worden tot ‘Purveyor To The Royal Swedish Court’, een onderscheiding die aan een selecte groep van fabrikanten werd toegekend voor het consequent overtreffen van de hoogste normen op het gebeid van kwaliteit en vakmanschap.
Abu Garcia’s invloed op de hengelsportbranche is dan ook ongeëvenaard. Het bedrijf blijft vastbesloten om zijn leiderspositie in de sector te behouden door vissers overal ter wereld te voorzien van de meest innovatieve producten van de allerhoogste kwaliteit.
Het verhaal van Berkley is diep geworteld in het idee van ‘The American Dream’. Het gaat over een nederig begin en onverwacht succes. Het gaat over hard werken, strijd en moeilijke tijden. Maar het gaat ook over het opbouwen van partnerschappen om doelen te bereiken, zoals nu bij de Predator Tour het geval is.
Het begon allemaal in Spirit Lake, Iowa, in juni 1937, toen de 16-jarige Berkley Bedell $50,00 van zijn krantenwijk nam om een bedrijfje te beginnen voor het verkopen van zijn handgemaakte vliegen aan hengelsportwinkels en recreatievissers.
Nu, ruim 80 jaar later, mag Berkley zich een van de grootste bedrijven binnen de hengelsportbranche noemen en heeft het bedrijf altijd hoog ingezet op het gebied van onderzoek en ontwikkeling – een continue strategie die heeft geresulteerd in talloze productinnovaties, waaronder Berkley Trilene, PowerBait, FireLine en sinds kort ook de x9 braid, die vanwege de enorme soepelheid en hoge trekkracht snel in populariteit toeneemt.
Evert Oostdam, organisator van de Predator Tour