Een buitenboordmotor met veel vermogen is natuurlijk altijd leuk, maar van een gunstig brandstofverbruik wordt iedereen vrolijk. Wat is de zuinigste buitenboordmotor? En welke factoren zijn van invloed op het brandstofverbruik van een buitenboordmotor? Suzuki Marine geeft antwoord op alle vragen!
Zuinig is een relatief begrip
‘Zuinig’ is een relatief begrip. Als we het vertalen naar een auto, dan kan het zomaar zijn dat iemand al behoorlijk onder de indruk is van een verbruik van 1 op 10, terwijl iemand anders pas vrolijk wordt van een verbruik van 1 op 20. Het is maar net welke beleving iemand heeft bij het begrip ‘zuinig’.
Hetzelfde principe is van toepassing op buitenboordmotoren. Daarnaast is er nog sprake van het volgende: een V6-buitenboordmotor met 350 pk kan voor het type motor bijzonder zuinig zijn, maar zo’n V6 kan natuurlijk niet tippen aan het verbruik van een draagbare buitenboordmotor met 2,5 pk. Die is veel zuiniger. Sterker nog: dat is de zuinigste Suzuki buitenboordmotor met een verbruik van 0,95 liter per uur.
Wat bepaalt je verbruik?
Het brandstofverbruik van een buitenboordmotor is afhankelijk van diverse andere factoren. Van het gewicht van de boot bijvoorbeeld, hoeveel mensen er aan boord zijn, wat voor weer het is en welke weerstand het water biedt. Vaar je bijvoorbeeld tegen de wind of stroming in, dan moet een buitenboordmotor harder werken, waardoor het verbruik toeneemt. Ook de buitentemperatuur is van invloed, net als de technische staat van de motor zelf. Een technisch goed onderhouden buitenboordmotor is zuiniger dan een exemplaar in slechte technische staat.
Ook het aantal cilinders is van grote invloed. Een grotere buitenboordmotor lust wat meer dan een kleinere krachtbron. Het belangrijkste is om de motor goed af te stemmen op het formaat en gewicht van de boot. Een te kleine motor zal bij een zware boot harder moeten werken met als gevolg een hoger brandstofverbruik. Door te kiezen voor een buitenboordmotor die qua power mooi is afgestemd op de boot, zal deze rustig zijn werk kunnen doen waardoor het brandstofverbruik laag blijft.
Tot slot is er nog een belangrijke factor: jijzelf. Jij bepaalt uiteindelijk het vaartempo en of er sportief of juist rustig gevaren wordt. Hoe rustiger het vaartempo, hoe minder moeite de buitenboordmotor hoeft te doen en hoe gunstiger het brandstofverbruik. Wanneer een boot in plané komt en het water minder weerstand biedt, is het benzineverbruik ook een stuk lager.
4-takt is zuiniger dan 2-takt
Vaar je met een 4-takt buitenboordmotor? Dan maak je de betere keuze, want een 4-takt motor is aanzienlijk zuiniger dan een 2-takt exemplaar. Een 4-takt motor heeft ook een veel betere en daardoor schonere verbranding. Suzuki Marine levert alleen maar 4-takt buitenboordmotoren.
Suzuki Lean Burn control
De meeste Suzuki’s zijn uitgerust met een bijzondere technologie: het Suzuki Lean Burn Control System welke onderscheiden is met de prestigieuze NMMA Innovation Award. Dit systeem kan op elk moment exact de minimale benodigde hoeveelheid brandstof bepalen, waardoor er met een extreem arm mengsel gevaren kan worden. Door samen te werken met een slim brandstofinjectiesysteem ontstaan de beste prestaties en een uitzonderlijk laag brandstofverbruik.
Motoren met Suzuki Lean Burn Control zijn tot 25% zuiniger dan vergelijkbare conventionele motoren. Een buitenboordmotor als de DF350A heeft daarnaast ook een Dual Injector die precies de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment in iedere cilinder levert. Dit draagt bij aan een hoger vermogen en een gunstiger verbruik.
Minder brandstof verbruik je dus door je motor goed af te stemmen op je boot. Harder varen kost natuurlijk meer benzine en meer cilinders betekent ook meer brandstof. Wanneer je gaat zoeken naar een motor zijn dit zeker puntjes om in je achterhoofd te houden! Check HIER de website van Suzuki!