Slecht weer houdt de meeste mensen binnen, maar niet de diehard roofvissers! Veiligheid gaat echter altijd, maar dan ook echt altijd voorop. Geen enkele vis is het riskeren van je leven waard. Mocht je dus toch met wat slechter weer het water op gaan, houd dan deze tips van Suzuki in je achterhoofd voor je veiligheid!
TIP 1> Een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Elke keer dat je met de boot op pad gaat, is het belangrijk dat je het weer checkt. Kleed je gepast op het weer. Zeker met harde wind en eventueel regen, is het belangrijk een wind- en waterdicht pak te dragen. Je krijgt met harde wind veel spatwater de boot in, dus vergis je niet wanneer het winderig is! Je bent ook wettelijk verplicht zwemvesten aan boord te hebben en zeker met ruig weer, zorg dat je deze draagt, zeker tijdens het varen!
Wanneer je echt in ruig weer belandt, is het slim om je bootverlichting aan te zetten. Check dus voordat je weggaat in ruig weer dat alles het doet. Zorg ervoor dat je gezien wordt, door bijvoorbeeld ook een opvallend kledingstuk bij te hebben.
TIP 2> Eenmaal op het water
Een goede gewichtsverdeling van de boot is belangrijk om te zorgen voor maximale stabiliteit. De boot kan in wild water flink bewegen. Door het gewicht zo optimaal mogelijk te verdelen, blijft de boot stabieler in het water liggen. Blijf wel zoveel mogelijk op de middellijn boven de kiel. Zorg ervoor dat mensen zich kunnen vasthouden aan stevige componenten, zoals handgrepen.
Je snelheid aanpassen in een storm is verstandig. Blijf wel varen, want een boot met aandrijving ligt stabieler in het water dan een boot die stil ligt. Geef net genoeg gas om vooruit te komen. Beperk wel het tempo, maar blijf bij voorkeur wel in beweging. Frontaal op hoge golven varen is niet verstandig. Je kunt bakken met water aan boord krijgen. Benader golven daarom op een slimme manier. Dat wil zeggen: benader de golven zoveel als mogelijk in een hoek van 45 graden. Zo demp je de golfslag en blijft de boot rustiger. Ook komt er minder water aan boord.
Weten waar je bent is ontzettend belangrijk. Wild weer kan ervoor zorgen dat je jouw oriëntatie verliest. Een navigatiesysteem/radar kan helpen om je positie te bepalen en is soms zelfs verplicht bij slecht zicht. Probeer zoveel mogelijk te navigeren naar een veilige route of zet koers naar een dichtstbijzijnde jachthaven of baai om daar te wachten op rustiger weer. Als je echt niet weet wat te doen, beweeg dan richting de oever en de dichtstbijzijnde beschutting.
Bedenk ook, water is niet licht. Een liter water is gelijk aan 1 kilogram. Hoe meer water aan boord, hoe meer gewicht de boot aan boord heeft. Verwijder daarom overtollig water met behulp van een hoosvat of zet een bilgepomp aan. Is het echt heftig aan boord, vraag dan om hulp aan boord aan bekwame mensen.
TIP 3> Juist handelen in lastige situaties
Aan paniek aan boord heeft niemand wat. Aan jou de taak om de rust te bewaken en om zo effectief mogelijk de storm te trotseren. Probeer zo goed mogelijk samen te werken en het hoofd koel te houden. Is er iemand in paniek, kalmeer deze persoon dan op een rustige manier. Zijn er meerdere mensen aan boord: verdeel de taken dan zo goed als mogelijk. Word je tijdens het varen overvallen door onweer, behoud dan je koers. Probeer te schuilen in de kajuit (indien aanwezig). Laat de motor draaien, zodat je niet afhankelijk bent van de accustroom om deze te starten.
Ook kan bliksem elektrische apparatuur aantasten. Daarom is het handig om een metalen kist(je) mee te nemen, waarin je bijvoorbeeld mobiele telefoons opbergt. Wanneer het mistig is, zorg dan dat je met mist niet uitvaart. Op veel plaatsen in Nederland mag je met slecht zicht enkel varen met een goedgekeurde radarinstallatie en marifoon. Als je op een vaarwater vaart waar radar dus verplicht is en je hebt deze niet, dien je zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde geschikte plek te zoeken om stil te gaan liggen.
Pas direct je snelheid aan, luister het marifoonkanaal uit en hou strak stuurboordwal aan zolang je nog zoekt naar een geschikte ligplaats. Als je op een vaarwater zit waar radar niet verplicht is, mag je doorvaren zolang dit veilig kan. Pas in ieder geval je snelheid aan en blijf indien mogelijk goed stuurboordwal varen. Begint het té heftig te worden op het water, ga dan voor anker en schakel indien nodig hulptroepen in. Zorg dat je over een marifoon (of in ieder geval een smartphone) beschikt om de nooddiensten in te kunnen schakelen. Kijk ook op knrm.nl/alarmeren.
Veiligheid voorop Roofmeisters, je kunt nog zo’n mooie stek hebben waar je heen wilt, maar als het te ruig is, moet je denken aan je veiligheid! Veel ervan is logisch nadenken, maar we hopen je toch hiermee voldoende te hebben ingelicht!