Een visreis kan nogal intimiderend zijn als je voor het eerst gaat, maar wat is het gaaf! Op zoek naar jouw droomvis aan de andere kant van de wereld. Hoe kun je het beste je bagage regelen, waar moet je hiermee rekening mee houden en wat voor hengels zijn goed voor het reizen? Hier lees je deel I.
Door Toine van Ierland – Wij Nederlanders zijn een reislustig volkje. Dagelijks vertrekken duizenden landgenoten naar alle uithoeken van de wereld. Sommigen voor hun beroep, de meesten met een lekkere vakantie in het vooruitzicht en een kleine groep om ergens op een prachtige locatie de vis van hun leven te vangen.
Reizende vissers
Die laatste groep reizigers kun je dan weer verdelen in twee groepen. De visser die zich tijdens zijn visreis laat begeleiden en gebruik maakt van materialen ter plaatse of door de reisorganisatie het transport van zijn hengelmaterialen laat regelen.
De andere groep reizigers zijn sportvissers die zelf hun doel hebben bepaald, het reisplan hebben uitgezocht en zelf het transport van A naar B regelen. Vaak zijn dit vissers die voor die ene vis naar de verste uithoeken reizen en liever niet in georganiseerde groepsreizen stappen. Laten we eerlijk zijn. Er is niets zo vervelend voor een sportvisser om te moeten vissen met materialen die niet 100% jouw vertrouwen genieten. Dat is dan ook meteen de reden waarom vele sportvissers er bewust voor kiezen met eigen hengelsportmateriaal aan een visreis te beginnen. En dan begint het grote zoeken…
Gewicht
Afhankelijk van je bestemming en de soort visserij die je wilt doen, bepaal je de materialen die je tijdens je trip nodig (denkt) te hebben. Een big game visser die op marlijnen en tonijnen wilt vissen in Kaapverdië of de Azoren, heeft totaal andere materialen nodig dan een vliegvisser die graag op wilde forellen vist in de Spaanse Pyreneeën.
Waar een big game visser al snel ruim 20 kilo hengels, reels en kunstaas ter beschikking wil hebben, kan een vliegvisser volstaan met een paar kilo en zal een waadpak of lieslaarzen het zwaarste item zijn. Noorwegen- en/of IJsland-gangers worstelen dan weer vaak met hetzelfde dilemma als big game vissers. Molens, hengels en vooral veel en zwaar kunstaas.
Hengelkokers
Waar alle sportvissers tegenaan lopen is het feit dat de meeste hengels één- of tweedelig zijn en vaak langer dan 1,25 meter. Big game hengels en jigging hengels zijn nagenoeg altijd ééndelig met een lengte van tussen 1,65 en 2,10 meter. Om deze hengels te kunnen vervoeren ontkom je er niet aan om een hengelkoker te gebruiken. En juist daar kan de schoen gaan wringen bij het boeken van een reis.
Een hengelkoker wordt gezien als één stuks ruimbagage bij de meeste vliegmaatschappijen. Dat betekent dat je in veel gevallen extra bagage moet bijboeken naast je koffer met reisbenodigdheden en hengelsportmateriaal zoals molens, reels, lijnen, haken, tangen en messen. Juist omdat deze hengelsportmaterialen niet in de handbagage mogen worden vervoerd. Dat is bij nagenoeg alle vliegmaatschappijen verboden.
Odd size baggage
Hengelkokers gaan niet via de normale transportband naar het vliegtuig maar worden via een apart loket naar het betreffende vliegtuig vervoerd. En hier wil het dan nog wel eens misgaan. Het is mij bij herhaling overkomen dat mijn hengelkoker later op mijn bestemming aankwam en in één geval, gewoonweg nooit meer aankwam.
In hengelkokers past meer dan alleen hengels. Tangen, haken, kunstaas, lood enzovoorts. En dat zorgt er dan weer voor dat op sommige luchthavens er weer reden is om de sloten van de koker in het beste geval te openen en te sluiten, maar meestal te slopen. En zo word je geconfronteerd met een hengelkoker die niet meer af te sluiten is terwijl jij nog een vlucht te gaan hebt. Big game hengels, goede jigging- of popperhengels zijn over het algemeen stevig aan de prijs en die wil je liever niet kwijt raken of beschadigd terugkrijgen.
Ruimbagagetarieven
Tot voor enkele jaren geleden waren vliegmaatschappijen vrij coulant als het ging om tarieven voor extra bagage. Die tijd is echter allang voorbij. Tegenwoordig is het eerder regel dan uitzondering dat je zelfs voor het eerste stuk ruimbagage al extra moet betalen. Zeker bij prijsvechters als Ryanair, Vueling, Easyjet etc.
Als dan ook nog de hengelkoker aan de ruimbagage wordt toegevoegd dan lopen de kosten aardig omhoog. Wie bijvoorbeeld regelmatig naar Kaapverdië reist met TAP Air Portugal werd in het verleden geconfronteerd met het feit dat er in de hoogseizoenperioden geen hengelkokers mee konden. Ook Britse luchtvaartmaatschappijen kenden deze beperking naar de Kaapverdische eilanden. Tarieven van € 80 tot € 250 enkele reis voor een extra koffer zijn op dit moment bij veel maatschappijen heel normaal. Het meenemen van een extra koffer wordt daarmee voor veel sportvissers een kostbaar verhaal.
Kortom, genoeg om rekening mee te houden en prijzen kunnen flink oplopen. Benieuwd naar een aantal handigheidjes van Toine? Lees dan deel II, stay tuned!