Er zijn tal van buitenboordmotoren en niet alle motoren passen op jouw boot. Zo heb je altijd te maken met het feit of je een langstaart of kortstaart nodig hebt, of wil je toevallig een elektrische trim of niet? Zo heb je nog wel meer functies en eigenschappen van Yamaha motoren die je misschien niet kent en in dit artikel leggen we ze allemaal aan je uit!
Ten eerste de rotatie van de propeller, deze kan twee kanten op gaan, namelijk naar links of naar rechts. Wat je standaard ziet op boten met één motor is een motor met een standaard rotatie, deze is naar rechts. Dat betekent dus dat de propeller naar rechts draait in de vooruit versnelling.
Er zijn ook motoren met tegenrotatie, dan zal de propeller naar links draaien in de vooruit versnelling. Dit is meestal te vinden op boten die twee, drie of zelfs vier motoren hebben. Mocht je hier meer info over willen, contact dan je plaatselijke Yamaha dealer. Dan heb je ook de staartlengtes, vaak uitgedrukt in langstaart en kortstaart. Dit is belangrijk om te weten omdat elke boot een ander type spiegel heeft en je de propeller precies op goede diepte wilt hebben voor de beste vaareigenschappen.
Het is dus altijd belangrijk de spiegel van je boot op te meten en samen met de Yamaha dealer te bepalen wat voor staartlengte jouw motor nodig heeft.
Startmethode en kantelen
Ook voor het starten heb je verschillende opties op je motor, zo heb je de manuele start, waarmee je de motor zelf aantrekt door een koord. Deze motoren hebben doorgaans ook altijd een manuele trim en tilt. Ook zijn er motoren die zowel elektrisch als manueel gestart kunnen worden. Dit is handig bij ietwat kleinere motoren, zo kun je je motor alsnog aanslingeren mocht je startaccu leeg zijn. Je weet maar nooit… Deze motoren hebben ook regelmatig een manuele trim en tilt.
Dan heb je natuurlijk ook de elektrisch gestarte motoren, dit zijn vaak de motoren boven de 30 pk. Het wordt dan immers wel erg zwaar om manueel te starten. Binnen deze categorie heb je meerdere trim- en tilt opties. Zo heb je hydro tilt, je moet dan nog wel met de hand de motor omhoog tillen, maar je wordt geholpen door de hydro tilt. Je kunt ook kiezen uit power tilt, dan kun je met een knop op de gashendel je motor omhoog en omlaag kantelen. Wil je echt luxe, dan kun je kiezen voor power trim en power tilt: zo kun je elektrisch kantelen én tijdens het varen de motor fijner afstellen.
Bedieningsmethoden
De meest eenvoudige optie is de stuurhendel. Dit systeem biedt directe controle over de motor, waarbij zowel de besturing als het gas worden bediend met een rechte hendel die op de motor is gemonteerd. Voor grotere boten, is er de afstandsbediening. Hierbij zijn de versnellingshendel, gashendel en het stuurwiel op de roerpositie van de boot gemonteerd. Deze elementen worden via bedieningskabels of hydraulische systemen met de buitenboordmotor verbonden, waardoor een soepele en nauwkeurige bediening mogelijk is.
Een stap verder in technologie is het Drive-by-Wire-systeem. Bij dit systeem zijn de versnellingshendel en gashendel verbonden via elektronische kabels, terwijl de besturing hydraulisch blijft. Dit biedt niet alleen een responsieve bediening, maar vermindert ook mechanische slijtage door het gebruik van elektronische signalen in plaats van traditionele kabels. De meest geavanceerde optie is Digital Electric Steering. Hierbij zijn zowel de gashendel als het stuurwiel verbonden met de buitenboordmotor via volledig elektronische kabels. Dit systeem biedt een uiterst nauwkeurige en moeiteloze bediening en is ideaal voor moderne boten die optimaal gebruik willen maken van technologische vooruitgang.
Wist jij dit allemaal al over buitenboordmotoren? Als je meer wilt weten, klik dan HIER.