Al decennia lang is Technautic in de Benelux een begrip als het gaan om noviteiten in de watersport. Niet alleen in de watersport, maar zeker ook in de hengelsport met tal van innovaties die je visserij alleen maar boosten. Wij vroegen Frans Nestor van Technautic naar enkele paradepaardjes en nieuwtjes voor 2019.
Hoe lang bestaat het bedrijf Technautic?
Al sinds eind jaren zeventig houdt de zogenaamde Way Group zich bezig met het importeren en distribueren van technisch hoogwaardige producten. Het bedrijf is altijd gevestigd geweest in de Zaanstreek, qua distributie zeer strategisch gelegen, zowel voor Nederland als voor omliggende landen: op slechts 20 autominuten van Schiphol en dicht bij verschillende zeehavens.
Na de crisis van de begin jaren 80 richt Jan Wayper vanuit zijn slaapkamer in Krommenie de firma Technowa op. Een technische groothandel die voornamelijk apparatuur levert aan onderwijsinstellingen. Producten zoals bijvoorbeeld microscopen en andere optische producten. Optiek heeft vanaf dat moment als ‘rode draad’ gefungeerd binnen de organisatie (s). In de loop der jaren worden er drie bv’s gevormd die later onderdak vinden in de Waygroup Holding: Technautic (Groothandel in Water – en hengelsport), Technolyt (groothandel in outdoor producten) en Technex (technische totaaloplossingen).
Hoe zou je het bedrijf Technautic het beste kunnen omschrijven?
Als een watersport- en hengelsportgroothandel waar kwaliteit van leveren voorop staat in de breedste zin des woords. Zowel kwaliteit van de producten die Technautic in het assortiment heeft, maar ook kwaliteit in de leveringen, after sales, voorraad, etc. Kortom, de klant staat voorop bij Technautic.
Wat is jullie doelgroep en hoe belangrijk is de sportvisserij?
Technautic is weliswaar groter binnen de watersport dan binnen de hengelsport maar met o.a. de merken Humminbird & Minn Kota in het programma zijn we al jaren zwaar aanwezig binnen de roofvisscene met sponsoring van bijvoorbeeld het Nederlands Kampioenschap Snoekbaarsvissen (NKS) en de Predatortour Nederland en Zweden. In 2019 zijn we zelfs premium partner van de Predatortour geworden met een gezamenlijke sponsoring van Minn Kota, Humminbird & Talon
Minn Kota en Humminbird zijn inderdaad gekende merken binnen jullie assortiment. Kun je daar wat meer over vertellen?
Jazeker, deze merken maken onderdeel uit van de Johnson Outdoors groep. Een fabrikant/leverancier waar wij zeer veel waarde aan hechten en graag mee samenwerken. Zij denken met ons mee en vragen ons om hen met raad en daad bij te staan om een gedeelte van de Europese markt van fishfinders, electromotoren en elektrische ankers in handen te krijgen.
Zij maken producten die voor de volle 100% op de hengelsport zijn afgestemd. Ook de outdoorafdeling binnen ons bedrijf, Technolyt genaamd, maakt gebruik van deze leverancier want zij verdelen JetBoil in de Benelux. Een super ingenieus kooktoestel wat wij als Technautic weer kunnen verkopen aan o.a. de karpervisser.
Hebben jullie pro staffers en zo ja, hoe belangrijk zijn die voor jullie?
Jazeker hebben wij die en zij zijn heel erg belangrijk voor ons. Zij zijn onze voelsprieten en klankbord naar de consumenten. Zij staan bijna dagelijks in contact met eindgebruikers. We hebben een erg diverse groep prostaffers. Een man als Chris Boxberger bijvoorbeeld die voor ons samen met Jean Marc Brison de Belgische markt voor zijn rekening neemt is een man die al sinds jaar en dag op het water actief is. Of dat nu is op een Belgisch water of tijdens een Nederlandse wedstrijd, Chris is erbij of er wel eens bij geweest.
Maar ook vissers zoals Bart van den Boom die technisch zeer onderlegd is en alles maar dan ook alles van het gebruik van een Humminbird en Minn Kota af weet. Wat te denken van Sean Wit die zowel in Nederland als Zweden zeer grote vissen weet te vangen en dit deelt met een hele grote groep volgers op Facebook en Instagram.
Robbert Poelwijk die op elke hengelsportbeurs die wij draaien aanwezig is maar ook bijna dagelijks grote snoekbaarzen weet te verschalken. Last but not least is Pim Pos al jaren en jaren aan ons verbonden. Als Noord-Hollander en wij als Noord-Hollands bedrijf schept dat een speciale band. Pim is al jaren actief als visgids en hij draagt onze producten bij elke trip die hij maakt uit. Zoals ik dus al zei, een groep met verschillende persoonlijkheden en vissers.
Zijn er niet-hengelsport producten van jullie die toch interessant kunnen zijn voor de visser?
Die zijn er zeer zeker. Dankzij Technolyt hebben wij de volledige beschikking over duizenden outdoorproducten, maar ook over kledingstukken zoals Buff. Een soort sjaal die je op diverse manieren kunt dragen en voor de Streetfisher, maar zeer zeker ook de boot visser, een standaard uitrustingstuk zou moeten zijn. Zowel in de zomer als in de winter.
Een product als de BioLite Campstove heeft op de afgelopen hengelsport en visboten beurs in Utrecht een prijs gewonnen als Best New product in de categorie ‘Karpervissen’. Een brander die warmte omzet in stroom, dus waarmee je je eten/drinken kunt warm maken, maar ook je telefoon mee op kunt laden. Een product dat uitstekend inspeelt op de behoeft van de avontuurlijke visser. Verder zijn er heel veel producten vanuit de outdoor met de hengelsport te combineren. Van kachels voor in de Bivvy tot een Cobb BBQ op of naast de boot. Klik HIER voor tal van interessante producten en be amazed.
Kun je wat vertellen over wat er nu zoal speelt?
Daar kan ik heel veel van noemen, maar ik als ik nu zou moeten kiezen dan ga ik voor de 3de Generatie van de Helix serie en de 2de van de Solix die in 2019 uitkomen. De Helix krijgt een compleet nieuwe maat Beeldscherm erbij, namelijk de 8”; de overgang van 7 naar 9” was in het verleden vrij groot en dat is met de komst van de 8”dus opgelost. Verder hebben zij natuurlijk de super scherpe beeldschermen en sinds dit jaar de Mega Side Imaging die onverbeterbaar is.
Minn Kota komt met een Humminbird in de electromotor, oftewel Mega Down Imaging vanuit de boegmotor. Het grote voordeel van een totaalleverancier als Johnson Outdoors is dat zij verschillende producten op elkaar af kunnen stemmen zodat wij bijvoorbeeld met een zogenaamd ‘One Boat Network’ kunnen werken. Een netwerk waarop dus de fishfinder, gps, boegmotor, anker, maar ook de buitenboordmotor op aangesloten is, alle informatie is zo centraal af te lezen op het scherm van je fishfinder en alles is feitelijk integraal te besturen.
2019 wordt een mooi jaar voor Technautic zo te horen!
Jazeker, Technautic zal zeker het One boat Network gaan promoten bij de vissers en ik ben er van overtuigd dat dat hoge ogen gaat gooien. Verder zijn we zoals gezegd Premium partner van de Predatortour, maar ook sponsor van één van de NKS wedstrijden. Bovendien zijn we sponsor van de nieuwe baarswedstrijd Skills and Stripes.
Deze wedstrijd zullen wij sponsoren met Railblaza, een Nieuw-Zeelands product dat het mogelijk maakt om zo’n beetje alles wat je kunt bedenken te bevestigen op een boot, bellyboot of kayak. Hengel- en camerasteunen, aastafels, etc. Bovenal proberen wij natuurlijk om zoveel mogelijk producten beschikbaar te stellen voor de vissers via onze hengelsportwinkeliers (klik HIER).