Mixed emotions bij het kiezen van de juiste buitenboord motor voor op je boot. Natuurlijk vet om te gaan kijken wat er op de markt is, maar als vanzelf zal het enorme aanbod je gaan duizelen. Daarbij, er bestaat niet iets als de perfecte motor, het is maar net welke eisen en wensen jij er aan stelt. Roofvisser Arnaud Maye heeft al diverse merken gebruikt en vertelt je hier waar je bij de aanschaf op moet letten.
Door Arnaud Maye
CRITERIUM 1> Het motortype
Bijna vragen naar de bekende weg, maar gaan we voor een twee- of viertakt? Tegenwoordig is het vinden van tweetaktmotoren moeilijk en mag deze eigenlijk niet als een serieuze optie worden meegenomen; Tweetaktmotoren genereren meer vervuiling dan viertaktmotoren en een viertaktmotor is daarnaast efficiënter. Yamaha bracht in 1984 hun eerste 4-takt Powerhead uit, waarbij ze de kans kregen om te leren van fouten van andere fabrikanten en de lat hoger te leggen in technisch opzicht.
Dan nog het aantal cilinders. Dankzij meer cilinders kan de motor, indien nodig, meer vermogen leveren. De ontwerpen van sommige fabrikanten zijn gebaseerd op een ontwerp met 3 cilinders, maar de Yamaha-motor is gebaseerd op een ontwerp met 4 cilinders.
Meer efficiëntie
CRITERIUM 2> Motorvermogen
Wat de Europese visserij betreft, hebben de meeste boten motoren een vermogen van tussen de 40 en 120 pk. Het aantal pk zegt alles over acceleratie: hoe meer vermogen de motor heeft, hoe sneller de boot zijn maximale snelheid zal bereiken. Maar ook, hoe meer pk’s, hoe groter de motor moet zijn. Yamaha-buitenboordmotoren zijn kleiner en lichter dan de meeste concurrenten met dezelfde hoeveelheid pk.
Elke boot op de markt heeft een maximumvermogen. Mijn nieuwe ‘Crestliner Pro Guide 1650’ boot kan bijvoorbeeld ‘maar’ een motor tot 80 pk hebben. In het Yamaha-motorengamma zou dan het maximum de Yamaha F70A viertaktmotor zijn. Overigens ook goed om te beseffen is het feit dat hoe meer pk, hoe duurder de verzekering van de boot wordt.
CRITERIUM 3> Motorverbruik, geluid en geur
In een perfecte wereld zou de motor bijna geen brandstof moeten gebruiken, heel stil moeten zijn en niet moeten ruiken. Stuk voor stuk natuurlijk utopieën die liefst tot een minimum gebracht worden. Niemand wil de hele dag in een uitlaatgassen van een motor zitten of zijn vismaat niet kunnen verstaan zodra de motor aan staat. De nieuwste generaties Yamaha-buitenboordmotoren presteren zeer goed op deze drie criteria. Mijn Yamaha F70A heeft mijn verwachtingen wat dat betreft in alle opzichten overtroffen.
Hoge overbrengingsverhouding
CRITERIUM 4> Selectie van motor propeller
De propeller is het element van de motor dat de kracht levert voor voortstuwing. Propellers lijken feitelijk in veel opzichten op autobanden. Ze zijn afgestemd op het formaat van de boot en de motor waarvoor ze worden gebruikt, en op de omgeving waarin ze varen. Propellers kunnen dus niet zomaar universeel worden gebruikt en het is een vak apart. Klik HIER voor wat meer info. Een goede dealer springt over het algemeen op de boot voor een testvaart, meet de motorprestaties en kijk samen met jou zodoende naar het juiste model.
CRITERIUM 5> Garantie en nabijheid
Yamaha-motoren bieden 3 jaar garantie, iets wat een goede indicatie geeft over hun eigen vertrouwen in het product. Daarnaast is het erg belangrijk om te bedenken hoe ver je van een dealer of een reparatiebedrijf verwijderd bent. Natuurlijk heeft ook een buitenboordmotor onderhoud nodig, waarbij o.a. de motor wordt geïnspecteerd, olie wordt vervangen en filters worden nagekeken. Veel mensen zien dit cruciale punt over het hoofd en rijden uiteindelijk vele kilometers om de boot weg te brengen voor onderhoud of reparatie. Het dealernetwerk van Yamaha is gelukkig heel wijd verspreid en er zijn vrijwel overal in Nederland werkplaatsen.
Mijn Yamaha F70A
Voor mij past de Yamaha F70A viertakt perfect bij mijn behoeften. Mijn maximale bootsnelheid is ongeveer 50 km-60 km/u, waardoor ik zelfs tijdens een wedstrijd op tijd de hotspots kan bereiken. De motor op stationair toerental zorgt ervoor dat de boot ongeveer 3,5 km/u vaart, wat een perfecte sleepsnelheid is voor het vissen op snoek gedurende het hele jaar.
Met mijn 70 liter brandstoftank kan ik met mijn manier van vissen gemakkelijk drie complete visdagen aan . De motor zelf is met 115 kg licht te noemen, wat hem tot een van de beste motoren qua vermogen-gewichtsverhouding maakt.
Tot slot is de F70A zeer veelzijdig, waardoor ik kan trollen op grote snoek, op jacht kan gaan naar trofee zanders in pelagische stijl en snel kan verkassen naar verschillende hotspots, mocht dat nodig zijn. Met vertrouwen kijk ik uit naar nog veel plezierige visjaren met dit werkpaard.
Klik HIER voor meer informatie over de Yamaha F70A en HIER voor Yamaha dealers.