Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen lood- en lithium accu’s!

06/12/2024
Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen lood- en lithium accu’s!

Tegenwoordig zijn er tal van accu’s en elk heeft zijn voor- en nadelen. Zo zijn de populairste batterijen van lood, maar lithium batterijen zijn aan een flinke opmars bezig en dat is niet gek. Er zitten namelijk gigantische voordelen aan lithium accu’s. In dit artikel neemt roofviscrack Rob Nullens je mee in de voor- en nadelen van beide batterijen en legt hij uit waarom zijn keuze op de Voltacase is gevallen.

Door Rob Nullens – In de wereld van het roofvissen heb je, anders dan bij vissen vanaf de kant, wel een bepaalde bron van kracht nodig. Een bellyboat kun je zonder batterij gebruiken met behulp van flippers. Echter ben je dan enorm beperkt in hoe ver je kunt vissen op een bepaald water. Tegenwoordig heb je zeer grote en stabiele bellyboats, die het ook mogelijk maken om veilig op groot water te vissen.

De 105 Ah past perfect achterin je bellyboat.

Aan de andere kant zou het hebben van een motor eigenlijk bijna verplicht moeten zijn op groot water. Dit in verband met grote schepen die serieuze golven produceren. In dat geval is het perfect als je met een motortje snel kunt anticiperen en daarbij ook veel meer water kunt afvissen.

 

De voor- en nadelen

In grote lijnen kun je batterijen indelen in lithiumbatterijen en loodbatterijen. De lithiumbatterijen worden onderverdeeld in Li-ion en LiFePo4. Het grootste verschil tussen deze twee is dat LiFePo4 veiliger is.

Er zitten aardig wat voordelen aan een lithium batterij.

LifePo4-batterijen zijn bovendien lichter, bieden constante spanning, hebben een langere levensduur, laden veel sneller op en leveren tot zeven keer meer kracht dan loodaccu’s. Ze zijn veiliger dan andere lithiumvarianten en de status is eenvoudig via een app te controleren. Het nadeel is de hogere prijs.
Loodaccu’s zijn daarentegen veel goedkoper en makkelijk te recycleren. Helaas zijn ze ook zwaarder, hebben ze spanningsverlies, een kortere levensduur en zijn ze gevoeliger voor overladen. Kortom, LifePo4 biedt kracht en duurzaamheid, terwijl loodaccu’s betaalbaar zijn voor minder intensief gebruik.

 

Het voordeel van gewicht besparen

Als we deze voor- en nadelen even doornemen, wordt het al snel duidelijk waarom we vaker kiezen voor een lithiumbatterij, mits het vermogen dit toelaat. Niet alleen in een bellyboat, maar ook in een visboot wil je vaak zo min mogelijk zware elementen in je boot hebben voor een optimale ligging in het water, zodat het vaarvermogen minder wordt beïnvloedt. Bij een bellyboat willen we vooral voorkomen dat de bellyboat half onder water ligt, voordat je erop klimt.

Zeker vanuit een bellyboat is het besparen van gewicht heel fijn.

Met andere woorden, voor een bellyboat is het praktisch onmogelijk om samen met je andere accessoires een loodbatterij met grotere capaciteit achterin te plaatsen. Als je enkel een elektromotor wilt aandrijven en een dagje tegen de wind wilt sturen en van stek naar stek wilt verplaatsen, is dit wel mogelijk met bijvoorbeeld een 50 Ah batterij, maar je blijft beperkt.

 

Ultieme betrouwbaarheid

Een prachtig voorbeeld van een paradepaardje in de wereld van lithiumbatterijen is de Voltacase. Dit Nederlandse product is opgericht en ontwikkeld door een team met verschillende achtergronden, wat heeft geleid tot een prachtig eindproduct. Deze batterijen zijn beschikbaar in 30, 50, 105 en 210 Ah. Met gewichten van respectievelijk 3,8 kg, 6,5 kg, 9,5 kg en 19 kg zijn ze enorm licht voor elke visserij. De kleinere modellen worden vooral gebruikt als powerbank of batterij voor het aandrijven van je dieptemeter.

105 Ah batterij voor elektromotor EN sonar (zonder onderlinge storing!).

De grotere modellen worden voornamelijk gebruikt om je elektromotoren aan te drijven. Je kunt de batterijen herkennen aan hun camouflagegroene en robuuste uitstraling. In veel gevallen zitten de batterijen ingebouwd in de boot, maar is dit niet per se nodig. Persoonlijk vind ik de case super, omdat de batterij extra beschermd is. Als je hem wilt gebruiken op een kajak, zodiac of bellyboat, is deze ook nog eens 100% spatwaterdicht, afhankelijk van welke aansluitingen je kiest.

De aansluitingen aan de zijkant kunnen 100% spatwaterdicht zijn.

Als je nu jezelf afvraagt: ‘Wat is er nu speciaal aan deze batterij t.o.v. alle andere?’ Een punt wat ikzelf ook enorm belangrijk vind, is het gebruik van vier verschillende cellen in de batterij i.p.v. één cel. Dit betekent simpelweg dat de batterij vanwege vier verschillende delen mooi kan verdelen in spanning en nooit spanningsverlies heeft.
Ben je bijvoorbeeld aan het varen en er komt een grote boot aan waardoor je veel gas moet bijgeven, dan is dit geen enkel probleem. In deze situaties wil je absoluut niet dat je ineens spanningsverlies hebt en niet kunt anticiperen op een mogelijk gevaarlijke situatie.

Naast de 210 Ah lijkt de 105 Ah superklein…

Een ander groot voordeel aan deze opbouw is dat je een enkele batterij kunt kopen en aan de hand van een splitter (tweedelige stekker) zowel je elektromotor als dieptemeter kunt aansluiten. Het verleden toont aan dat vele merken dit niet lukte. Dit is voor wat betreft Voltacase een regelrechte game changer.  Nog enkele praktische features aan deze batterij zijn dat ze een prettig handvat hebben, in een robuuste case zitten en dat ze ontzettend duurzaam zijn.

 

Eindeloze mogelijkheden

Om terug te komen op de waterdichtheid van de batterij, wil ik het hebben over Anderson-stekkers. Dit zijn kunststof stekkers die het heel eenvoudig maken om je apparaten snel aan te sluiten op je batterij. Een groot voordeel hiervan is dat Voltacase ervoor kiest om uitsluitend met een Anderson stekker te werken.

Een Anderson stekker kan goed tegen water.

Deze stekker wordt vanuit de binnenkant van de batterij met een waterdichte verbinding naar de buitenkant gebracht. Dit zorgt ervoor dat het geheel 100% waterdicht is. Dit is bijzonder belangrijk voor mensen zoals ik, die veel vissen in de regen met een boot, kayak of bellyboat. Als de batterij per ongeluk in het water valt, is er niets aan de hand. Er is ook de mogelijkheid om, naast de Anderson stekker, een 12V-plug, een USB-C-poort en een USB 3.0-poort te hebben.

Op de foto de 12V, USB en Anderson stekkers op één batterij.

Deze optie heb ik zelf op mijn 105 Ah Voltacase, zodat ik deze droog in mijn boot kan plaatsen. Bovendien kan ik op de kayak mijn Gopro eindeloos van stroom voorzien, terwijl deze is aangesloten op de elektromotor en de dieptemeter. Dit laat zien dat de mogelijkheden echt eindeloos zijn, en dat allemaal met slechts één batterij.

 

Altijd de status zien

Om te voorkomen dat je plotseling zonder stroom komt te zitten op het water, tijdens een kampeertrip of een roadtrip, is het ingebouwde BMS-systeem zeer handig. Het Battery Management System (BMS) werkt via een app op je telefoon en geeft aan hoeveel procent van de batterijcapaciteit nog beschikbaar is. Dit biedt extra veiligheid doordat het ervoor zorgt dat de batterij nooit volledig wordt ontladen. Dit aan de hand van een limiet die je hierop kunt instellen. Voor een optimale werking is het aan te raden je accu na elk gebruik op te laden, of wanneer deze tot 10% is gedaald.

Het BMS systeem zorgt ervoor dat je altijd je capaciteit kunt checken.

Via de app kun je niet alleen de capaciteit van de batterij zien, maar ook de status van de verschillende cellen. Hierdoor kun je snel eventuele problemen of temperatuurstijgingen detecteren en stoppen met het gebruik van de batterij, indien nodig.

Uiteindelijk kunnen we concluderen dat er nog maar weinig voordelen zijn om een loodbatterij te gebruiken op onze boten. De markt van lithiumbatterijen blijft evolueren! Gelukkig worden ook de prijzen van lithium batterijen beter en toegankelijker voor alle soorten budgetten. Het bespaart je een hele hoop sleurwerk en rugpijn!

 

Voor vragen kunnen jullie Rob Nullens of Voltacase via alle social media kanalen een berichtje sturen. Check HIER de website van Voltacase.