Geregeld word ik om advies gevraagd omtrent het materiaal dat ik gebruik en mijn ervaringen ermee. Meestal gaat dit over het kunstaas of de hengels die ik gebruik. De laatste tijd krijg ik ook geregeld vragen over mijn boot setup, de elektronica en de buitenboordmotor.
Door Simon Torenbeek
Die laatste, de verbrandingsmotor, is vaak een eenduidig advies: wil je een grote investering doen in een goede buitenboordmotor? Doe dat dan in één van de echt gerenommeerde merken. Mijn keuze? SUZUKI. Ik vaar inmiddels al 8 jaar met Suzuki motoren en sinds een jaar of twee bezit ik mijn huidige DF40 tiller. Deze super zuinige en stille vier takt brengt me niet alleen snel en veilig van stek naar stek, hij helpt me ook goed in het vangen van grote vissen.
Toerental regelen
Wie mij kent en wel eens wat video’s op mijn kanaal gezien heeft, weet dat mijn visdagen er vaak zeer gevarieerd uit zien. Ondiep werpen, dieper jiggen, trollen en natuurlijk het pelagisch vissen. Ik vind het allemaal geweldig om te doen dus ik probeer het vaak over de dag heen te combineren. Voor het trollend vissen is het geweldig dat op mijn Suzuki een trolling mode zit. Dit is een knopje op de stuurknuppel waarmee ik gemakkelijk het toerental per 50rpm kan bijstellen. Hiermee is de snelheid echt op de halve kilometer per uur te regelen, wat natuurlijk top is om op de seizoenen, het gebruikte kunstaas, eventuele wind en stroming in te kunnen spelen.
Extreem stil
Voor het pelagisch vissen is de buitenboordmotor voor mij nog crucialer. Omdat ik bijna al het stuur werk doe met de Suzuki is het super noodzakelijk dat de motor zo stil mogelijk draait en schakelt. Je geeft met het pelagisch vissen de tandwielen natuurlijk flink op ‘z’n kloten’ omdat je veel korte bewegingen voor- en achteruit maakt. Je moet dus een motor hebben die je kunt vertrouwen en die tegen een stootje kan. De Suzuki heeft voor mij hierin altijd verbazingwekkend goed gepresteerd!
Zuinig
Uiteraard maak ik veel vaar uren met de motor, ik zit immers een keer of 2/3 per week op het water. Goed en regelmatig onderhoud laten plegen is key om de boel naar behoren draaiende te houden. De zeer zuinige verbranding van de Suzuki is natuurlijk een aangename bijzaak, mijn 20-liter tank hoef ik bij normaal gebruik maar om de 3 visdagen vol te gooien. Dat houdt het allemaal relatief goedkoop en leuk!
Stil, zuinig en de mogelijkheid om in te spelen op de omstandigheden door het toerental aan te passen. Om de drie dagen je 20 liter tank hoeven bijvullen houdt het inderdaad leuk en duurzamer! Check HIER de website van Suzuki om de mogelijkheden te ontdekken.