Hoe vroeg opstaan het verschil maakte!

22/09/2024

De zomer is een periode waarin het lastig kan zijn om roofvis te vangen. Zeker de late zomer, lees augustus en begin september kunnen tricky zijn. Er is zeker vis te vangen, maar dit kan heel wisselvallig zijn. Snoek was sowieso niet echt te doen in deze tijd vanwege de vaak hoge temperaturen en de baars en snoekbaars kunnen soms ook angstvallig stil wezen. Lees hier hoe Luc de Groot er het beste van wist te maken en hoe vroeg opstaan loonde!

Door Luc de Groot – De late zomer is allesbehalve mijn favoriete periode… Ja, het is vaak lekker warm en je staat lekker in T-shirt te vissen en levend te verbranden. Maar dit is niet echt goed visweer, dat is voor mij afgelopen weken ook wel gebleken. Begin van de zomer liep het nog goed, maar de vangsten liepen tegen half juli en begin augustus flink terug. Wat wel heel mooi is aan deze zomer, is dat ik nu, na bijna zes jaar een boot te hebben, een eigen auto heb, dus kan ik een stuk flexibeler zijn qua tijden en locaties!

Met een beetje bewolking en wind hoef je niet zo vroeg je nest uit, best lekker…

Ik vis graag op de rivieren en het leuke hiervan is dat je, zeker in de zomer, echt veel verschillende soorten kunt vangen. Ik ga graag aan de gang met crankbaits, chatterbaits en andere actieve technieken om snel veel water af te dekken. De vis kan in de zomer nogal verspreid liggen en dan is snel een stek uitvissen vaak voor mij de beste keuze. Ik ga liever niet peuteren met finesse technieken. Toch lukte het maar niet om tevreden van het water af te gaan, weinig grote vis en ook geen flinke aantallen…

Verandering van aanpak

Het viel me op dat aan het begin van de dag de beet er nog wel in zat, om vervolgens rond het middag uur compleet in te kakken. Normaal gesproken ben ik geen heel groot fan van bizar vroeg opstaan, je ziet me in juni dan ook niet snel met zonsopkomst bij de helling verschijnen om 5:00 uur. Zeker niet als het water toch vrij troebel is en het weer bewolkter. Toch was het de enige oplossing die ik kon bedenken om beter te gaan vangen, zeker met die warmte.

Veel hangt ook af van hoe het getij loopt hier…

Vroeg er op en vroeg er weer af, want in de middag ving ik toch meestal niets bijzonders. Ik geloofde er altijd wel in dat je in de vroege ochtend bij het eerste licht beter ving. Zeker met baars en snoekbaars. Sowieso vind ik het altijd wel een mooi vredig moment, zo voor alle pleziervaart op het water zijn en het zonnetje zien op komen. De zon kwam rond 6:00 uur op, dus een prima tijd om te beginnen voor mij!

Een ochtendje vissen met mijn werkgever Mark. Hier was het wel duidelijk dat de vroege ochtend veruit de meeste aanbeten opleverde.

Vroeg in de ochtend probeer ik het graag nog ondiep tussen de planten, ik heb het gevoel dat hier de meeste aasvis zit en dat de rovers hier jagen. Dat er veel aasvis tussen de planten zat, werd wel bevestigd door alle meeuwen die constant aan het duiken waren en aan alle kringen in het water. Bingo! Hier moesten we wezen.

Een dikke verrassing in de planten

We zagen de meeuwen duiken op een plantenveld midden op de rivier, waar de stroming mooi doorheen liep. Het kon niet missen, want we zagen hier en daar ook jagende roofvis rond de planten. Al snel kreeg ik een hele vreemde aanbeet op mijn chatterbait… Alle spanning viel weg, om vervolgens heel snel weer terug te komen en weer weg te vallen. Heel even dacht ik dat de vis los was gekomen, maar toen voelde ik een zwaar kopschudden.

De Nobun Spin werd direct keihard getest. Wat een hengel is dat zeg!

Dat het om een grote vis ging, dat was direct duidelijk, maar wat was het in hemelsnaam? Ik dacht eerst een snoek omdat ik tanden voelde schuren over mijn onderlijn. Maar gezien de dril en hoe lang de vis diep bleef, begon ik steeds meer aan meerval te denken, ook gezien de vreemde aanbeet. Twee weken eerder hadden we precies op hetzelfde plukje planten ook al een meerval gevangen, dus we wisten dat ze er zaten!

Zolang je ze normaal op kunt tillen en ze niet heel je boot onder slijmen, zijn ze best leuk om te vangen!

Gelukkig was ‘ie niet te groot en gaf hij echt leuk sport op mijn 30 grams Sportex Nobun Spin. Na een paar minuten konden we dat uit de kluiten gewassen kikkervisje pakken en even op de foto zetten. Een goed begin van de dag!

Vroeg opstaan loont!

De volgende sessies besloot ik weer bij zonsopkomst het water op te gaan en ik moet zeggen, het werkte. Het leverde me echt wel een vis of twee á drie per dag extra op voor mijn gevoel. Niet dat ik normaal zo laat begin, maar ik begon nu net even een uurtje of half uurtje eerder. Chatterbaits waren de absolute toppers deze weken, want ik kan ze best goed door dichte planten heen vissen. Op plekken waar minder planten stonden, waren twitchbaits goed.

Chatterbaits ben ik helemaal gek van, je vangt er alles mee. Voordeel ten opzichte van crankbaits is dat je ze door de planten kunt trekken.

Een aantal weekenden terug weer een vroege start, dit keer met mijn vrienden Gijs en Lau. We gingen er met een hard hoofd in, omdat ik al een tijdje niet heel bijzonder had gevangen op de rivier, maar we moesten er wel heen in verband met een behoorlijke sterke wind. Op de eerste stek was het meteen feest, ik begon met een topwater en die werd al snel gepakt door een dikke baars. Lau ving ook nog een unit van een winde op één van zijn eerste worpen, dus de dag begon goed.

Direct feest op de topwater, hoe leuk is dat?!

De baars was goed los die ochtend en we vingen meerdere baarzen van tussen de 40- en 45 cm. Dat hadden we nooit verwacht en we vingen gek genoeg de hele ochtend best wel door. Rond 14:30 uur vonden we het mooi geweest en gingen we dik tevreden het water af, dat was even geleden! Het hielp ook mee dat het getij ons eindelijk goed gezind was, de hele ochtend hadden we een topstroming op de stekken en dat is belangrijk.

Zomaar vingen we een hoop super mooie baarzen over de ochtend. Waar die opeens vandaan kwamen…

Veel zoeken, veel verplaatsen en veel worpen maken, dat is de zomervisserij voor mij. Ik heb wel uitgekeken naar het herfstige weer dat nu voor de deur staat, al is dat vissen met chatterbaits ook wel heel erg leuk. Dat vroege opstaan moet ik vaker doen, al vinden mijn maten die een stuk verder moeten rijden dat niet leuk 😉 dan ga ik zelf wel wat eerder…

Hoe lastig het ook is vroeg op te staan, je ziet dat het echt verschil kan maken. Hoe was jullie zomer Roofmeisters? Was het een taaie, of eentje met goede vangsten?