OMG – 180 zeebaarzen op 1 dag – ***VIDEO***

22/11/2018

Volop aandacht voor ZEEBAARS op het zeevisplein op de Beurs in Utrecht. O.a. zeebaarscrack Lesley Luijer zul je hier tegen het lijf lopen. Alvast sfeer proeven, check dit zeebaarsverhaal van zijn hand, inclusief video!

Door Lesley Luijer

Helaas hadden we er eigenlijk niet zo veel zin in!

Na vele mislukte afspraken heb ik eindelijk af weten te spreken met Marc Hoeben, Derk van der Molen en Maarten Schepers. Het doel was om deze ‘over het algemeen zoetwater vissers’ eens kennis te laten maken met onze zoute vriend zeebaars. Lang verhaal kort, dat is gelukt, en hoe!!

Wat ons te wachten stond.

Nadat we bij de helling weg voeren kwam de boot vol gas al een paar keer LOS van het water, dit weerspiegelt het beste hoe de middag van deze memorabele dag verliep. De eerste stekken die we aandeden lagen vol met vis, maar de aanbeten bleven toch een beetje uit. We besloten om naar een stek te varen waar er altijd wel een visje te vangen is. Dit pakte goed uit, een 15 tal vissen en een half uur later hadden we allemaal onze eerste zeebaarzen van die dag, maar daar begon de lol pas…

Ik begon mezelf achter de oren te krabben. Deze dag was er meer te halen, maar hoe, wat waar? Ineens kreeg ik een ingeving en na kort overleg stoven we naar een andere stek.

Oersterke zeebaarzen. We love them!

Marc Hoeben, de Vlaamse koning van XXL zoetwater baarzen liet zien op het zoute wat hij waard is 🙂

Nog even en deze twee zien we niet meer terug op het zoete…

Eenmaal aangekomen duurde het niet lang of het anker raakte de bodem.  Ik gaf iedereen de kaki-kleurige Black Minnow Shad van Fiiish met een 25 grams kop.
Het was ff wennen om op nu wat meer diepte en met wat meer stroming de bodem te halen, maar al snel kwamen de eerste aanbeten en werden de eerste baarzen gevangen.

Gek genoeg ging dit me nog steeds niet goed genoeg en ik besloot om met de pilker te gaan vissen. Dit was een gouden zet, en nadat iedereen aan de pilker was gegaan begon het te lopen zoals het alleen bij zeebaars kan. Aanbeet na aanbeet en meerdere malen 3 en zelfs 4 hengels tegelijk krom. Een gekkenhuis!!!

Wat zijn die vissen sterk zeg! De meeste baarzen waren tussen de 40 en 50 cm, maar wel zo sterk dat ze soms in één run je hengel onder water trokken tot het startoog. Dit kan maar één vis en dat is de zeebaars! Iedereen hielp elkaar met scheppen, fotograferen, onthaken etc. Het leek wel of we al jaaaaaren met elkaar visten, wat een dreamteam.

Dream team!

Dit hele feest duurde zeker 2,5 uur en we wisten in die tijd ongeveer 160 zeebaarzen te vangen. Bij elkaar kwamen we zo op precies 180 vissen! Bizar!!! We konden het zelf nauwelijks geloven.

Met pijn aan onze biceps, handen onder de kleine wondjes van de stekels en ruig van het zeebaars vangen, vasthouden en poseren voor de camera besloten we te stoppen toen de feeding frency op z’n einde liep. Daarna een hele sombere stemming. Geintje natuurlijk, een en al nagenieten. Een feest!

Op weg naar de helling konden we het toch niet laten en nog een allerlaatste stek. Hier ving Derk nog een vette najaarsbaars en zette hij de teller op het onwaarschijnlijke aantal van 181 zeebaarzen op 1 dag met 4 man. Echt helemaal te gek! Ik vrees dat er deze dag nieuwe zeebaarsjunkies zijn opgestaan…

Lesley Luijer

Op de beurs in Utrecht een waanzinnig zeevisplein, met ruim aandacht voor het strandvissen, vissen in de havens en last but not least zeebaarsvissen. Vraag hier Lesley Luijer de hemd van het lijf. Ook zal zeebaarscrack Mehmet Buyukyilmaz acte de prèsence geven. Ook hij zit bordevol tips en tricks!