Social media en roofvissen – 3 experts aan ‘t woord

15/02/2019
Social media en roofvissen – 3 experts aan ‘t woord

Social Media is niet meer weg te denken in ieder aspect van de maatschappij. Waarin we in een ‘ver’ verleden nog druk op Hyves en Myspace waren en via MSN communiceerden, is het nu vooral Facebook, Instagram en YouTube. Waar gaat deze trend uiteindelijk heen en wat voor invloed heeft het tot dusver op onze roofvisscene gehad?

Door Team Roofmeister

Wij vroegen het drie experts, ofwel bloedjefanatieke vissers die ook zeer actief zijn op social media: Sean Wit, Wietze Woudijk en Daniel Weyers (zie onder hun social media statistieken).

Wat voor positieve invloed heeft social media de laatste jaren volgens jou gehad op de hengelsport, specifiek het roofvissen?

Daniel: Vroeger las men een boek, tegenwoordig is alle informatie die je nodig hebt vindbaar via YouTube, Facebook en andere internetbronnen. Ik vind dit super positief, iedere visser die beter wilt worden in zijn visserij kan met een beetje speurwerk alle info vinden die hij/zij nodig heeft.
Ook ben ik van mening dat de diverse fora, Facebook berichten, Instagram berichten en YouTube ervoor zorgen dat de sportvisserij blijft leven en mensen er toe aanzet om zelf die hengel te pakken.

Die baars is meer en meer populair aan worden. 

Sean: Social Media heeft een enorme impact op de maatschappij en logischerwijs ook op de hengelsport. Voor mij heeft het echt bijgedragen aan een open flow aan informatie. Het is voor de nieuwe generatie veel eenvoudiger om te leren en in contact te komen met andere fanatiekelingen. Om een generiek voorbeeld te noemen. Vroeger moest je naar de filmacademie om video producties te kunnen maken, tegenwoordig leer je dat uitstekend op YouTube. Nieuwe technieken leren? Social Media heeft het antwoord! De wereld ligt binnen handbereik.

Social Media heeft voor mij specifiek enorm geholpen bij het creëren van mijn eigen business. Mijn werk als gids gaat voor een groot gedeelte via Instagram en social mediaheeft mij geholpen goede sponsorovereenkomsten te krijgen met diverse merken.

Wietze Een super leuk ding wat je van alle online platformen kunt halen is dat je kennis met elkaar kunt delen. Het heeft mij een ongelofelijke boost gegeven binnen mijn eigen visserij. We kennen ze wel, de echte oldschool viskanalen: HLpredatorteam & Viskid Boaz. Deze kanalen waren voor mij ook een inspiratie om te starten met vissen. Door kennis op te doen en vervolgens weer kennis en passie te delen vind ik dit een onwijs positief punt binnen de hengelsport.

Sean Wit is zo’n beetje de social media goeroe in de Nederlandse hengelsport. 

Zijn er ook nadelige gevolgen en zijn deze volgens jou op te lossen?

Wietze: Bij ieder voordeel zit een nadeel, natuurlijk heb je het wel eens voorbij zien komen… de eindeloze discussies op internet waarbij 1 foto helemaal de grond in geboord wordt. Maar weet je wel wat een ´haatreactie´ met een ander doet? Ach soms is het beter om je mening voor jezelf te houden en door te scrollen. Je wordt er heus niet beter van om je te gaan mengen in online ruzies of discussies. Zoek gewoon de dingen op waar jij enthousiast van wordt en leuk vindt om naar te kijken.

Sean: Naast de vervelende afzeikdiscussies, die vooral op Facebook plaats vinden, hebben social media ook een nadelig effect op bepaalde stekken. Stekherkenning was vroeger al een heet hangijzer, tegenwoordig op social media is het risico dat bepaalde wateren te maken krijgen met teveel hengeldruk best aanzienlijk. Echter, een groot deel is op te lossen. Achtergronden kun je onherkenbaar maken (Clone Brush, anyone?) en zelfs in video´s kun je stukken achtergrond blurren, mits je er de moeite voor doet.

Daniel: Eén van de grootste nadelen aan sociale media vind ik de onderlinge haat en jaloezie die je af en toe tegen komt. Voor veel mensen zijn social media een soort uitlaatklep om de dagelijkse frustraties kwijt te kunnen, deze mensen nemen geen blad voor de mond en schrijven de lelijkste dingen. 

Is er een oplossing? Ik denk echter niet dat je hier veel aan kunt doen, mensen voelen zich veilig achter hun toetsenbord en zien niet in dat wat zij reageren vervelend overkomt, of het kan ze gewoon niets schelen.

Wietze: “Bedenk wat je een ander aan doet door hem of haar te beledigen.”

If you had to choose: Instagram, Facebook of YouTube?

Sean: Instagram! Snel, zuiver en meer interactie. Echter heeft YouTube meer potentie en is ook nog eens ‘vriendelijker’ voor content creators, door te delen in de reclame-inkomsten. In de hengelsport misschien niet heel lucratief, maar het is een stap in de goede richting.

Daniel: YouTube, by far de beste en de leukste manier om iets uit te leggen is met bewegend beeld! Ook vind ik het super leuk hoe ieder op zijn eigen manier video’s maakt en zijn hobby deelt.

Wietze: Nummer 1 is voor mij YouTube. Iets wat ik onwijs gaaf vind is het filmen en het bewerken van video’s om die vervolgens te delen via het internet. Het is erg gaaf om ook de positieve berichten dan te lezen.

De meest bekeken video van Wietzo op YouTube met maar liefst bijna 27.000 views.

Iets waar velen tegenwoordig vraagtekens bij plaatsen: Is Facebook binnen nu en 5 jaar nog relevant?

Daniel: Ik denk dat Facebook relevant blijft en niet volledig zal worden overgenomen door YouTube en Instagram. Ik zie het ook nog steeds als een goede tool om je bedrijf te promoten. Facebook zal qua aantallen gebruikers naar mijn verwachting wel iets slinken, echter is het niet vergelijkbaar met andere media omdat het zo uitgebreid is. Facebook biedt meer opties en heeft bepaalde sociale aspecten/interacties die je via Instagram en YouTube niet of nauwelijks hebt.

Sean: Face-wat? 😛 Ik denk dat Facebook te veel gerommeld heeft met de tijdlijn en teveel penalty’s aan pagina’s geeft wanneer je een link naar een ander platform plaatst. Daarnaast ben je de zoveelste statusupdate van je buurvrouw die de hond uitlaat of politiek moddergooien wel een beetje zat na zoveel jaar. Verdwijnen zal het niet, ik verwacht wel dat het nog meer zal krimpen.

Wietze: Waarschijnlijk zal het media platform nog wel gebruikt worden, maar of het nog steeds zo intensief gebruikt wordt is de vraag? Ik ben van mening dat Facebook zodanig groot is dat het wel blijft bestaan. Alleen moet je je aanpassen aan je doelgroep, dus wanneer er een nieuw mediaplatform komt is het altijd verstandig om daar een kijkje te nemen.

YouTube is het medium voor video en dus ook voor visfilms. 

Twitter lijkt nagenoeg niet relevant in de hengelsport. Enig idee waarom dit zo is?

Daniel:Twitter is denk ik te zakelijk en te gelimiteerd, ik denk dat mensen graag meer beeld zien. Ook gebruikt de jeugd van tegenwoordig steeds minder Twitter (ik heb het nog nooit gebruikt, spreekt me niet aan). Het is een oude mensen ding geworden.

Wietze:  De jeugd van tegenwoordig zit niet meer zoveel op Twitter in vergelijking met Instagram of Facebook. Het is zelfs zo dat de afgelopen jaar Twitter helemaal vervallen is… waarom? Geen idee, er zijn andere platformen die net iets meer te bieden hebben, en daar maken we nu gebruik van.

Frans:  Twitter is voor mij meer politiek en traditionele media. Te veel op tekst en te weinig op content gefocussed. En… Content = King!

De op één na best bekeken video van Sean. Houd je vast, 56.100 views. Dat is een een nokjevol groot voetbalstadion. 

Heb je één gouden tip als het om social media gaat?

Daniel: Of je succesvol bent met je sociale media hangt volledig af van je persoonlijke doelen, neem als voorbeeld de Vistechnische Dienst (één van mijn favoriete YT kanalen): Hun doel is om eigen inzichten en skills op een zo goed mogelijk manier met sportvissers te delen, geen detail wordt overgeslagen. Zij hebben al vele sportvissers geholpen in hun visserij en zijn inmiddels een begrip geworden in de roofvis scéne. Zij zijn succesvol geworden door met veel plezier hun eigen ding te doen.

Sean:  Wees jezelf en meet jezelf al helemaal niet af op het aantal volgers… Kopen van volgers is al helemaal een doodzonde en je bereikt er helemaal niks mee. Alles draait om engagement en zolang je jezelf bent en gave content produceert, gaat de rest vanzelf. En zeg nou zelf, dat is op die manier toch veel leuker?

Wietze:  Probeer jezelf te ontwikkelen binnen je eigen visserij maar heb vooral lol in wat je doet, de rest komt later wel. Als je zelf weet wat je leuk vindt dan kun je je daar in gaan verdiepen, deel eens een mooie foto op Instagram. Niet voor de likes en voor alle roem maar omdat je zelf trots bent op je eigen werk. Heb respect voor elkaar en geniet van je visserij!

Daniel weyers

Instagram: 2.946
Facebook: 1.285
YouTube: Geen persoonlijk  Youtube-kanaal

sean wit

Instagram: 48.700 volgers
Facebook: 4.976 volgers
YouTube: 4.800 abonnees

wietze woudijk

Instagram: 2.403 volgers
Facebook: 2.239 volgers
YouTube: 2.900 abonnees