Stevig huishouden op nieuw GROOT water – Zo doe je dat

13/10/2024

Voor velen is nieuw water een grote uitdaging, en terecht! Het kan soms best intimiderend zijn zo’n grote bak met water. Waar ga je in hemelsnaam beginnen en wat voor technieken moet je er eigenlijk toepassen? Gerben Jorritsma was deze zomer voor het eerst op het Volkerak en het Schelde-Rijnkanaal en beleefde twee fantastische dagen. Hoe hij dit heeft aangepakt?

Door Gerben Jorritsma – De meeste mensen zullen mij vooral kennen van et streetfishing. Maar wat niet iedereen weet, is dat ik misschien wel net zo veel vis vanuit mijn boot als vanaf de kant. Ik vis als noorderling vaak op meren zoals het IJsselmeer, Sneekermeer en de Randmeren. Maar één ding had ik nog nooit gedaan, vissen op de heilige visgronden van het Haringvliet, Volkerak en Hollands diep.

Tijd om op avontuur te gaan! Nu kan het niet meer misgaan toch?!

Nu is het zo dat ik hier in het noorden niet mag klagen over mijn visserij en dus nooit de drang had om het tripje te maken naar het zuiden van ons land. Toch bleef één ding een beetje knagen, die grote baarzen hier in het noorden vang je af en toe, maar nooit groter dan 50 cm. Het werd tijd voor een joekel!

Het werd tijd voor een joekel!

Op 1 juli was het zo ver, twee dagen knallen op alles wat maar wil bijten, en bijten deden de vissen! Ik kan alvast verklappen, die mega baars heb ik zeker gevangen! Wat voor vele mensen een angst of overweldigend iets kan zijn, vind ik nieuw water een uitdaging. In dit artikel neem ik jou mee over mijn aanpak en ervaring.

Aanpassen? Geen probleem!

Dag 1 begon voor mij met aanpassen. Eenmaal aangekomen bij het Haringvliet bleek de wind verkeerd op het meer te staan waardoor er extreme golven ontstonden. Het werd dus verkassen naar Tholen om te vissen op het Schelde-Rijnkanaal. Ook dit is een water waar ik nog nooit was geweest. Na een korte zoektocht voor stekken kwam ik bij de uitgang van de haven waar ik had getrailerd; al snel heb je daar een versmalling waar toen wat stroming stond.

De Daiwa Steez Minnow twitchbait deed het fantastisch.

Uit ervaring weet ik dat in en rondom dit soort onderbrekingen in het water aardig wat baars ligt. Na een uur te hebben gevist met de twitchbait bleek al snel dat een kleine twitchbait werkte, met name  de Daiwa Steez Shad Minnow van 11 cm. Binnen een uur had ik de eerste 30-plus baarzen al in de boot!  Vervolgens ben ik de kade van het kanaal gaan afgooien met de Steez Minnow twitchbait  om te kijken wat hier allemaal nog meer op wilde bijten. Na af en toe een kleine snoek en baars kreeg ik na twee uur een behoorlijke beuk op de hengel en wist ik een mooie snoekbaars van 78 cm tussen de planten weg te trekken!

Verkassen bleek een gouden zet

Rond het middaguur liet ik het twitchen voor wat het was. Na ruim 30 baarzen, twee snoeken en een mooie snoekbaars had ikzin in een andere visserij. Op Google Maps zag ik een viaduct in de buurt en de schaduw en steun pilaren van deze bruggen trekken over het algemeen veel roofvis aan. Eenmaal aangekomen was het meteen raak, ik gooide een dropshot rig vlak naast de pilaar met een Daiwa Steez Stirringshad van 71 mm en…  meteen succes! Een mooie 40+ baars!

Meteen was het raak bij de pilaren!

Vanaf toen was het raak, de baarzen bleven bijten rondom de pilaren. Toen ik ook onder het wijde deel van de brug begon te werpen, kreeg ik een andere aanbeet… Binnen twee worpen zat er een snoekbaars aan en het feest was compleet. Om de paar minuten hing er een snoekbaars aan, ik heb de rest van de middag bij het viaduct gelegen en heb de dag afgesloten met een totaal van 27 snoekbaarzen (grootste 78 cm) , 2 snoeken en 46 baarzen (grootste 48).

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

De wind waaide iets minder hard en het Volkerak leek geschikt om te bevissen. Deze dag had ik mijn vismaatje Tim Kunst mee. Hem ken ik vanuit de streetfishing scene en samen zijn wij in 2022 wereldkampioen geworden en wat dat betreft een dynamisch duo tijdens het vissen. Tim wilde graag beginnen op snoek en op Navionics vond ik een aantal ondiepere platen van ongeveer drie meter diep die langs de vaargeul liepen.

Tim en ik vormen een heel dynamisch duo!

Aan het eind van de plaat groeiden waterplanten. Wij zijn ongeveer op 25 meter van de planten gaan driften om richting de planten te werpen. Dit hebben wij zodoende op een aantal stekken gedaan en in totaal ruim 30 snoeken gevangen! Rond het middaguur helemaal blij met dit succes en toen weer de baars die om aandacht vroeg. Ik vermoedde dat de baars van het Volkerak net zoals de baarzen van het IJsselmeer en Lauwersmeer zich zouden ophouden nabij de sluizen die uitmonden op het zoute water.

Een stek bij de sluis waar aasvis door een soort trechter moet. Navionics als beste vriend!

Wat er namelijk vaak gebeurt, is dat scholen zout water vis door de sluizen trekken en in de luwte van de sluis aan de zoete kant scholen vormen.  De grote baarzen en eigenlijk alle roofvis zijn gek op deze vette vis en worden hier over het algemeen ook groter dan op andere plekken. Ik had op Navionics en in combinatie met de visplanner een plek gevonden waar het water snel diep wordt vlak naast de sluis en daarna weer met een scherp talud ondiep. Een soort trechter waar de aasvis samengedrukt wordt.

Eindelijk was het dan zo ver…

Eenmaal op de stek werd mijn vermoeden beloond met een prachtig schouwspel op mijn LiveScope. We zagen scholen vis heen en weer opgejaagd worden door grote signalen op ons scherm. Een duidelijker en mooier beeld dan dit konden wij niet krijgen. Het was een schouwspel op zich om die signalen in de scholen met aasvis te zien duiken. Nu waren wij aan de beurt! Een mooie Steez Stirringshad op een jigkop en werpen maar. Na een paar worpen was het al raak, een mega beuk waarna dit monster van 53 cm naar boven kwam! Een paar worpen later volgde nog een 50’er en kleinere exemplaren.

Eindelijk was daar die ene joekel.

De dag hebben we afgesloten met het vissen op snoek. Vlak naast de helling waar wij hebben getrailerd, zagen wij een mooi plateau tegen de plantenbedden aan liggen. De eindstand was ruim 30 snoeken (grootste +/- 90 cm) en ruim 20 baarzen, inclusief de klapper van 53 cm!

Ook de snoek werkte lekker mee.

Het moraal van het verhaal: wanneer je op nieuw water komt, moet je even rustig gaan zitten voordat je in het niets gaat werpen. Zodra je Google Maps in combinatie met een dieptekaart (deze heb ik op mijn telefoon staan) en het water in wat kleinere delen opsplitst (ik begin vaak al dicht bij een trailerhelling), dan zie je al snel patronen of objecten die je op andere wateren ook al vis opleveren.
Neem bijvoorbeeld een uitmonding van een rivier of kanaal. Dit is als het ware een T-splitsing waar verschillende stromingen en dieptes onder water samenkomen wat vis aantrekt en dus ook roofvis. Door dit toe te passen, heb ik twee fantastische dagen beleefd en een paar hele mooie vissen gevangen!

Goed kijken, nadenken en vervolgens vangen! Dat grote water is misschien intimiderend, maar niet onmogelijk. Succes Roofmeisters! Volg HIER Gerben voor toffe updates.