Zweden, voor velen het walhalla van het snoekvissen. Al jaren reizen velen Nederlanders af naar het noorden om hun geluk in de haast ongerepte natuur te beproeven. Vroeger was Zweden de perfecte manier om de gesloten tijd door te komen, maar tegenwoordig is het vissen op snoek in Zweden véél meer dan dat.
Snoek- en Zwedenspecialist zal in een 5-delige reeks aan artikelen uitleggen hoe je het best je Zweden avontuur kunt aanpakken. Klik HIER voor deel 1.
Door Sean Wit
Welkom bij deel 2. Als je dit deel leest, ben je overduidelijk geïnteresseerd in een reis naar Zweden om achter de befaamde Zweedse snoeken aan te gaan. Al jaren reizen velen Nederlanders af naar het noorden om hun geluk in de haast ongerepte natuur te beproeven. Vroeger was Zweden de perfecte manier om de gesloten tijd door te komen maar tegenwoordig is het vissen op snoek in Zweden véél meer dan dat.
Met meer dan 12 jaar ervaring op zak waarin ik meerdere trips per jaar in verschillende seizoenen onderneem, wil ik jullie in deze 5-delige serie meenemen in alle aspecten die komen kijken bij het succesvol vissen op snoek in Zweden!
In deel 1 is de keuze van je locatie besproken (klik HIER), die sterk afhankelijk is van de visserij die je nastreeft en welke tijd van het jaar je richting het hoge noorden wilt afreizen. In deel 2 gaan we dieper in op de reis in, waarin we verschillende routes en tips bespreken.
Gaan we vliegen of rijden?
Zweden heeft de luxe dat je volledig zelfstandig kunt gaan of dat alles tot in de puntjes voor je geregeld is. Als je je reis uitstippelt is het belangrijk om te bepalen of je je eigen boot en materiaal wilt meenemen. Ga je met je eigen boot, dan is met de auto reizen natuurlijk de enige optie. Heb je geen boot of ga je liever voor een comfortabelere reis, dan kun je ervoor kiezen om te gaan vliegen. Op veel locaties is alles eigenlijk wel aanwezig, van hengel, kunstaas tot compleet uitgeruste visboten die al aan het water liggen. Soms is een huurauto niet eens nodig, mits je op een locatie zit dichtbij Stockholm of Göteborg. Ik zou echter altijd het gemak van een auto willen hebben, anders mis je echt te veel van al het moois dat Zweden te bieden heeft.
Vliegopties
Ga je vliegen, dan zijn Stockholm, Göteborg of Oslo (+/- 1 uur van de Zweedse grens) de meest voor de hand liggende luchthavens. Karlstad was vroeger ook een optie, echter, tegenwoordig wordt daar bijna niet meer op gevlogen. Wie weet in de toekomst, het zou een ideale locatie zijn in hartje Zweden én in één van de meest populaire gebieden onder ons snoekvissers.
Tickets zijn meestal niet schrikbarend duur en je hebt al een retourtje voor onder de €200. Tel daarbij nog wel de kosten van het meebrengen van eigen materiaal (zoals hengels) en huurauto bij op. Daarnaast nog altijd een huurboot en die zijn zo duur te maken als je zelf wilt, maar voor een goed uitgeruste huurboot met elektromotor en dieptemeter, moet je al snel aan zo’n €700 per week denken.
Routes met de auto (meest gangbaar):
De brug via Kopenhagen-Malmö:
Qua reistijd de snelste van de twee. Een reis naar Dalsland kost met een boot op de trailer, gemiddeld 15 uur. Je vertrekt vanuit Nederland richting Bremen, Hamburg om uiteindelijk een korte rit met de veerboot te pakken van het Duitse Puttgarden naar het Deense Rødby. De overtocht duurt ongeveer 45 minuten en de prijs is afhankelijk van hoe lang je auto + trailer is. Langer dan 10 meter moet je aan ongeveer €140 denken voor een enkeltje, echter stijgen de prijzen ieder jaar. De boot gaat ieder half uur en je hoeft niet te reserveren. Als je in de nacht aankomt, kun je meestal met de eerstvolgende boot mee. Arriveer je overdag, dan kan het zijn dat je door drukte wat langer moet wachten. Zeker in het weekend kan het voorkomen dat je hier een uur vertraging oploopt.
Vanuit Rødby vervolg je de lange weg omhoog richting Kopenhagen. Deze rit verloopt altijd wel snel, weinig werkzaamheden en nooit erg druk op de weg. Via Kopenhagen rijdt je eerst door de tunnel om vervolgens over de befaamde Øresundbrug naar Malmö te rijden. Aan het einde van de brug mag je afrekenen. Reken op ongeveer €90 voor een auto met boot op de trailer, wederom de prijs voor een enkeltje. Mocht je vaker per jaar gaan, dan is de zogenaamde ‘Bro Pass’ een optie. Je betaald €40 voor deze pas, maar daarmee is je overtocht over de brug meteen de helft goedkoper. Het systeem gaat op basis van kenteken, dus deze pas is niet uitwisselbaar. Je kunt wel snel, zonder af te rekenen, door rijden omdat je Bro Pass gekoppeld is aan je creditcard. Via Malmö kom je Zweden binnen en afhankelijk van je bestemming, zwaai je af naar het noord-westen of noord-oosten.
Met de nachtboot via Kiel naar Göteborg:
Een comfortabelere route, maar je bent in totaal wel bijna 24 uur onderweg. Je pakt hier de nachtboot en moet een slaapplek boeken in een van de nachthutten. Kosten zijn ongeveer 300€ voor een enkeltje met boot op de trailer. Als je besluit deze route te nemen, vertrek dan op tijd. Deze route begint ook via Bremen en Hamburg en staat bekend om zijn eeuwigdurende baustelle. Deze wegwerkzaamheden gaan altijd gepaard met enorm veel file en aangezien de boot om 18:00 uur vanuit Kiel vertrekt, val je met je neus in de ‘boter’ qua spits. Ik heb zelf de boot mogen missen in het weekend, waarbij in 3,5 uur extra had uitgetrokken voor mogelijke files… Het was echter niet genoeg. Je dient minimaal een uur van tevoren bij de boot in Kiel te zijn voor het inchecken, dus plan alles ruim in.
Eenmaal in Kiel, vaart deze uit naar Göteborg. Aankomst is meestal rond 09:00 uur. Het ontbijt wordt om 07:00 uur geserveerd door middel van een goed verzorg lopend buffet en het is een aanrader om daarna op het bovendek de aankomst te aanschouwen. Door een mijnenveld van rotsen en kleine eilandjes manoeuvreert de veerboot zich richting de haven, om vlak voor aankomst onder de iconische brug van Göteborg door te varen. Na aankomst moet je kort door de douane en kun je je weg vervolgen naar jouw gekozen locatie in Zweden. Ochtendspits hebben ze haast niet in Göteborg, het kan druk op de weg zijn, maar geen praktijken zoals je op de ring A10 gewend bent 😉
Een paar aandachtspunten voor de douane
Goed om te weten, er wordt de laatste jaren intensiever gecontroleerd aan de grens van Duitsland naar Denemarken en soms nog strenger bij de grens van Denemarken naar Zweden. Dit komt vooral door de migratie problematiek sinds grofweg 2016. Voor een snelle doorstroom is je paspoort gereedhouden wel zo handig. Soms krijg je een extra controle en mag je zelfs een drugshond in de auto verwelkomen. Hou het dus lekker bij een visvakantie en neem ook geen 900 liter sterke drank mee. Je mag echt wel wat eigen voorraad meenemen (zie voor exacte hoeveelheden de daarvoor bestemden informatiepunten van diverse overheden). Echter, in Zweden zijn ze wel enorm strikt op het drinken met alcohol op.
Zeker op de boot van Kiel-Göteborg is het in het verleden bij een aantal Nederlanders en Belgen al fout gegaan. Gezellig met je vismaten een avond/nacht doorhalen en de volgende ochtend naar je vakantiebestemming afreizen. Niet geheel fris reden zij van het dek van de Stenaline af om hun weg te vervolgen. Bij de paspoortcontrole ruikt de douanier echter dat het de afgelopen nacht wel heel erg gezellig was. Welkom in Zweden en kom maar even blazen. Boetes tot wel een paar duizend euro worden hier herhaaldelijk uitgedeeld. Iets om heel goed op te letten dus!
Handig voor onderweg & voorzorgsmaatregelen
Niet onbelangrijk is een lange sleepkabel. Sommige trailerhellingen zijn niet zoals wij die in Nederland gewend zijn. In plaats van prachtige asfalt met een aanlegsteiger zul je het soms met een kiezelstrandje moeten doen. Met lichte boten vaak prima te doen maar gezien de trend van de laatste jaren met zware motoren en grote, gelaste boten, kunnen die kiezelstranden nog wel eens voor problemen zorgen. Een lange sleepkabel kan dan vaak de oplossing bieden wanneer je onverwachts toch niet meer weg komt.
Kun je ergens aan een reserve lader komen voor je accu’s, neem deze dan mee. Misschien heeft je één van je vismaten er eentje te leen tijdens de gesloten tijd, er is altijd wel een praktische oplossing te vinden.
Hoe noordelijker je gaat, hoe meer je ervan uit moet gaan dat je alles zelf zult moeten oplossen. Een reservewiel voor je trailer is net zo essentieel als de reserveschroef van je motor. Vergeet echter ook het gereedschap niet om dat wiel te kunnen vervangen, zoals een krik en bijbehorende steeksleutel- en/of doppen set.
Alles wat fout kan gaan, zal (ooit) fout gaan. Dat is een prettige uitgangspositie voordat je aan de reis met je auto begint, al helemaal als je het noordelijk gaat zoeken. Een goede voorbereiding is anders gezegd het halve werk.
In deel 3 alles over accommodaties. Ben jij een luxepaard of schuw je een beetje avontuur niet?