Wat zijn goede stekken voor roofblei – Is snelheid nu echt zo cruciaal?

19/06/2024

Wie aan roofblei denkt, associeert dit vaak automatisch met supersnel binnen draaien, snelstromend water en een gierende slip tijdens de dril. Hoewel dit vaak het geval is, zijn er vele manieren om deze prachtige zilveren rovers te vangen.

Door Rob Nullens – Ik neem jullie graag mee in een korte maar krachtige gids, waarmee jullie hopelijk jullie eerste of meer roofbleien gericht kunnen vangen! Mijn eerste roofblei ving ik dankzij een medevisser die mij meenam naar één van zijn vaste visstekken. Hier ontdekte ik al snel dat het niet eenvoudig zou zijn. Na twee lossers en geen idee hoe snel deze vissen vertrekken na de aanbeet, was ik wat versuft door dit soort aanbeten, want hiervoor viste ik voornamelijk op snoek.

Stromende rivieren, keerstroming en stroomversnellingen, een droomhabitat voor roofbleien.

Enkele keren later ging ik terug naar deze stek op een mooie zomerochtend en ving ik mijn eerste roofblei van 50 cm. Een prachtige eerste ervaring, die ik graag wilde verbeteren om nog meer vis te kunnen vangen.

Goed materiaal is het halve werk

De eerste belangrijke stap is je materiaal. Een lange hengel van 270 cm tot 300 cm is ideaal. Zorg ervoor dat de hengel genoeg body heeft, maar niet te strak, omdat de vissen vaak direct wegschieten bij de aanbeet. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de slip goed is afgesteld. In veel gevallen is het zo dat je met een  high gear molen beter uit de voeten kunt en jezelf een tenniselleboog bespaart.

De SG6 van 274cm – 15-45 gram is een echte knaller.

De high gear zorgt ervoor dat je minder snel hoeft te draaien en in verhouding met een ‘normale’ molen meer centimeters lijn binnenhaalt per draai aan de slinger… en dus kun je zo strakker in de stroming vissen. Een prima set voor mij is de SG6 Revenge van 274 cm – 15-45 g, gecombineerd met een SG6 molen in de 3000-reeks. Op de molen spoel je een stevige 10/00 lijn en gemiddeld 150 meter lijn die mooi op je molen past. Goed materiaal is het halve werk; je wilt natuurlijk dat dit in orde is wanneer je de vis van je leven aan de haak slaat.

Ken je stekken

Ten tweede is stekkenkennis alles. Vaak hoor je de vraag: “Waar vang jij je vissen?” Dit is een vraag die veel vissers frustreert, maar het is ergens natuurlijk een logische vraag. Na mijn eerste roofblei ging ik nooit meer terug naar die eerste stek. Niet omdat ik dacht dat er geen vissen meer zouden zijn, maar omdat het een druk beviste plek was. Vissen merken dit ook snel op, wat resulteert in dat ze alleen goed azen op bepaalde beetmomenten.

Een prachtig beeld wanneer ze eindelijk zijn uitgevochten.

Dus, ofwel kom je aan op de stek na 45 minuten rijden en staan er drie andere vissers, ofwel ga je er buiten de aasmomenten om en vang je niets. Voor mij was de keuze snel gemaakt. Daarna ben ik verder gaan zoeken, heb ik onderzoek gedaan en veel gevist en uitgeprobeerd. Roofblei is ook een oppurtunist, vooral wanneer de stroming op de Maas tussen de 400 en 600 kubieke meter ligt. Vaak liggen roofbleien in een keerstroom of achter een onderwaterobstakel, waar de stroming minder sterk is. Ze sparen graag hun energie om zoveel mogelijk te eten en zo min mogelijk energie te verbruiken.

De eerste roofblei was kleiner, maar bij deze vissen maakt dit helemaal niet uit.

Door veel te vissen en meerdere stekken af te vissen, kom je vanzelf keerstromingen tegen (vaak aan de onderkant van een kleine stroomversnelling) of interessant onderwaterobstakels die je leert kennen als het water lager staat dan in de koudere maanden. Een van mijn favoriete stekken tijdens de zomer is een reeks stroomversnellingen, waar de roofbleien vaak gevangen zitten en goed te vangen zijn.

Je aas is seizoensgebonden

Afhankelijk van het seizoen vis je in het vroege voorjaar of najaar met groter kunstaas. Dit blijkt goed te werken, maar naarmate de temperatuur stijgt en meer kleine voorjaarsvisjes uitkomen, gaat de voorkeur van roofblei naar kleinere aasjes van 3 tot 6 cm. Voor mij zijn er dit voorjaar twee aasjes die er echt bovenuit steken: de Sticklebait Twitch van 5,5 cm en de Switchblade. De Sticklebait is een kleine plug die je perfect door een strakke stroomnaad kunt vissen en recht blijft zwemmen. Ze zijn aan de lichte kant, maar met de juiste setup kun je ze nog steeds op een mooie afstand aanwerpen.

De switchblade heeft een atypische actie en kun je kneiter ver weggooien.

De Switchblade is een aasje dat niet meer wordt gemaakt door Savage Gear, maar nog wel in verschillende winkels te vinden is. Dit is een a-typische blade met een zeer speciale actie. Dit aasje heeft dit jaar al veel roofbleien gevangen, maar ook veel bijvangsten zoals meervallen, snoeken en baarzen. Een voordeel van de grootste variant is dat je hem als een raket kunt werpen en toch op een redelijk ondiepe diepte kunt binnen vissen, zodat je niet aan onderwaterobstakels blijft hangen.

Snelheid is niet altijd belangrijk

Een belangrijk aspect dat vaak over het hoofd wordt gezien, heb ik zelf aan den lijve moeten ondervinden. Een spintail is een aasje dat vooral bekend is bij beginners die net beginnen met vissen op roofblei. Het is ver te werpen, snel binnen te halen in de stroming en vangt over het algemeen vaak goed roofblei. Echter, tijdens een bepaalde sessie ving ik geen enkele vis. Vijf dagen eerder had ik op dezelfde stek samen met een vismaat maar liefst twaalf roofbleien gevangen en hebben we twintig aanbeten gehad. De meeste actie kregen we op blades en door snel in te draaien. Op die dag konden we niets verkeerd doen. Maar nu, na anderhalf uur, had ik nog geen enkele roofblei gevangen.

Een prachtige roofblei midden in de stroming, gevangen met een Sticklebait Spin.

Vaak wordt doorzetten beloond, maar deze keer moest ik echt een andere aanpak vinden. Per toeval draaide ik in de stroming even minder snel in en liet de spintail onder spanning naar beneden zakken in de stroming. In mijn achterhoofd hoorde ik die oude collega nog zeggen dat de roofbleien ook in de volle stroming liggen, achter onderwaterobstakels. Op dat dromerige moment werd mijn hengel bijna uit mijn handen gerukt. Wat een ontdekking!

“Op dat dromerige moment werd mijn hengel bijna uit mijn handen gerukt”

Daarna had ik de puzzel compleet: binnen zes worpen had ik nog drie roofbleien gevangen. Met mijn geluks aas probeerde ik vervolgens een 10 cm Pulsetail Roach in koi-kleur, om te zien of er nog grotere roofbleien in de school aanwezig waren. Wil je weten of dit aasje resultaat heeft opgeleverd? Bekijk dan zeker de video op mijn YouTube-kanaal: Savage Rob.

Zorgen dat je je materiaal op orde hebt, goed je stekken onderzoekt en doorzetten. Dit zijn allemaal belangrijke aspecten voor het vissen op roofblei! Check HIER Robs Instagram.